رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم در چهل و چهارمین جلسه هیأت نظارت استان اصفهان که در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بهخصوص شهدای کربلای معلا تصریح کرد: موضوع سفر در ادبیات دینی و عرفانی ما یک مفهوم و اثر سازنده دارد و در نهضت های کیفیت از این اصطلاح سفر استفاده شده است.
وی در ادامه افزود: این سفر کیفیت تفاوت هایی با سفر نظارت دارد زیرا دوره کمیت در آموزش عالی گذشته است و ما نیاز به توسعهٔ کمی إحساس نمی کنیم زیرا توسعهٔ کمی در حوزه های مختلف دانشجویی، رشته های تحصیلی ، فضای آموزشی و سایر موارد اتفاق افتاده است و ما به دنبال تغییر روند آموزشی و پژوهشی مبتنی بر نیازهای جامعه هستیم.
یکی از راهکارهای جدی در آموزش عالی توجه به کیفیت است زیرا جامعه نسبت به بهره وری آموزش عالی سوالات جدی دارد که باید پاسخگو باشیم.
وی در ادامه افزود: توجه به کیفیت آموزش عالی نیازمند راهکارها،بهبود ، اصلاح و خلاقیت است به همین دلیل فلسفه کلی سفر کیفیت ترویج گفتمان کیفیت در آموزش عالی کشور است .
دکتر رازینی همچنین شنیدن و دیدن مسائل آموزش عالی در سطح استان از دیگر اهداف سفر کیفیت دانست .
وی همچنین ضمن تاکید بر وحدت رویه و هماهنگی در آموزش عالی تصریح کرد: همهٔ بدنهٔ آموزش عالی فرهیخته و صاحب نظر هستند و ما بالغ بر 400 عضو هیات علمی فعال در دفتر نظارت در سطح کشور داریم که سرمایه اجتماعی بزرگی محسوب می شوند.
دکتر رازینی همچنین استان اصفهان را به عنوان یکی از قطب های علمی مهم کشور دانست که از تجربه های خوبی برای آموزش عالی کشور برخوردار است.
وی در ادامه تصریح کرد: به لطف خدا مرکز نظارت در وزارت علوم اثرگذاری روبه رشدی داشته است به طوری که در سال گذشته بالغ بر 1000 بازدید میدانی داشته ایم که منجر به اثربخشی بی نظیری در آموزش عالی کشور شده است
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت آموزش عالی وزارت علوم گفت: رئیسجمهور در تمام نشستها به بهرهوری آموزش عالی تاکید کرده است. امسال برای نخستین بار نزدیک به 100 دانشگاه دولتی در جشنواره شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: رتبهبندی (نظام سطحبندی) مؤسسات بر اساس اقتضائات به مرکز نظارت واگذار شده است. لازمه اثرگذاری این هیأت نگاه فرابخشی است. هیئت نظارت باید مشخص کند چه تصمیمی برای آینده دانشبنیانها دارد. از حالا باید تدابیری برای توسعه دانشبنیانها در نظر گرفته شود و گزارشهای فراعملکردی و راهبردی نسبت به مسائل آموزش عالی باید بهصورت دغدغهمند پیگیری شود