دکتر محمد فرامرزی، دبیر هیأت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان در کارگاه مشترک دبیرخانه هیئت نظارت و ارزیابی با روسای دانشگاهها و موسسات غیردولتی غیرانتفاعی که عصر روز یکشنبه1 خرداد 1401 در محل دانشگاه معارف قرآنی برگزار شد با اعلام این مطلب افزود، اساس ایجاد مرکز نظارت، ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی در حوزه های آموزشی - پژوهشی و فرهنگی است و لیکن توجه به تضمین بهبود کیفیت نیز یکی از مولفه هایی است که در این فرایند نباید از آن غافل شد.
دکتر فرامرزی با تشکر از دانشگاه معارف قرآنی به جهت میزبانی برگزاری این کارگاه و تاکید بر استمرار چنین نشست هایی، بهبود تضمین کیفیت را یک اصل مهم در فرایند بازدیدها ذکر کرد و گفت: تغییر شاخصهای ارزیابی از سوی مرکز نظارت نیز در همین راستا انجام و ابلاغ شده است.
دبیر هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان، تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی مطابق با سند جامع علمی کشور را یک امر ضروری برشمرد و افزود؛ برنامه راهبردی دانشگاه ها و موسسات باید ماموریت محور بوده و هر یک از دانشگاه ها با در نظر گرفتن ظرفیت های علمی و فضاهای کالبدی اعم از آزمایشگاهی و کارگاهی و کلاسی نسبت به تدوین برنامه اقدام کنند و توسعه و گسترش رشته ها در زیر نظام دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی مطابق برنامه تدوین شده صورت پذیرد.
توجه به اقتصاد آموزش عالی، برگزاری کارگاه های آموزشی توانمندسازی اعضای هیئت علمی با همکاری مرکز T.D.C دانشگاه اصفهان، توسعه متوازن رشته ها و برنامهریزی مطابق نیازهای منطقهای و بومی و همچنین سند آمایش آموزش عالی استان از دیگر مواردی بود که مورد تاکید دبیر هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان در جمع روسای دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی قرار گرفت.
در این کارگاه فرایندهای بازدید از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی طبق شیوه نامه جدید و فرم گزارش نامه نظارت بر موسسات غیرانتفاعی تشریح شد.
خاطرنشان می سازد در آغاز جلسه هر یک از روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که رئوس مطالب مطرح شده به شرح زیر می باشد:
- عدم وجود برنامه مدون برای دانشگاه های غیرانتفاعی در وزارت عتف.
- بی عدالتی در تخصیص دانشجو و توزیع رشته های تحصیلی در زیر نظام غیرانتفاعی و دیگر زیر نظام ها
- عدم حضور نماینده از زیر نظام غیرانتفاعی در هیئت نظارت استان به عنوان عالی ترین مرجع نظارتی بر مراکز آموزش عالی
- تاکید بر تعیین و ابلاغ شاخص های آموزشی و پژوهشی به دانشگاه های غیرانتفاعی.
- لزوم برخورد با دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی متخلف در حوزه های آموزشی و پژوهشی
- تاکید بر سطح بندی دانشگاه های غیرانتفاعی با در نظر گرفتن اصل عدالت آموزشی
- درخواست تسریع در بررسی پرونده های اعضای هیئت علمی غیرانتفاعی در کمیته جذب استانی
- ضرورت حمایت وزارت عتف از دانشگاه های غیرانتفاعی که عمل به قوانین و آیین نامه های وزارت را سرلوحه کار خود دارند.
- تدوین دستورالعمل نظارت و ارزیابی دانشگاه های غیرانتفاعی و ابلاغ آن به تمام مراکز آموزش عالی.